Friday, February 25, 2011

aktiviti retro

Tadi,tyme aku duduk sorang-sorang dalam bilik,x tau aktiviti pe yang nk wat.Aku baring-baring jap,tetibe ada flashback pasal aktiviti yang aku salalu wat bile kecik-kecik dulu.Tyme kecik-kecik dulu banyak gak aktiviti-aktivi retro yang slalu aku wat.Layan...

melastik
Tyme kecik-kecik dulu kuat terpengaruh dengan crite perang cam crite leftnan adnan,bukit kepong  rambo predator dan macam-macam lagi la.Bile tengok dorg punye senapang rase nak beli je satu tp kalo beli yang kt pasar malam tu apa barang,takat tekan kuar bunyi-bunyi je baik x yah.aku nak yang cam real punye yang leh tembak kuar peluru la senang crite.Dan-dan lak tyme tu ade lastik kayu yang aku pn x tau mane asal-usul lastik berkenaan,aku pun sebat wat harta.Lastik pun lastik la,janji buleh tembak kuar peluru.Dah siap aku modified lastik tu,aku pun berangan/belakon jadi watak-watak dalam crite perang.Yang jadi mangsa-mangsa perang ni ialah ayam-ayam farmville ternakan mak aku.bertempiaran mereka-mereka ni lari kalo nampak aku bawak lastik.Baru dia tau siapa aku.hahaha...
ini lastik
jerat ayam
Dulu aku rajin gak tangkap ayam gune jerat.cara die senang je,mula-mula aku ikat tali jadi huruf 'O' lepas tu aku setup kat tengah laman then tabur dedak/gandum kat tengah-tengah huruf 'O'.Aku nyorok dalam semak.Baru nampak cam dalam crite predator sket kn,mengendap-mengendap ni.lepas tu dah agak-agak kaki ayam masuk kat dalam huruf 'O',aku pun,tarik la tali,kaki ayam pun terikat kat tali tu.Malam tu pe lagi goreng la.
mandi sungai
Ha...yg aktiviti yang aku paling suke.Belakang umah aku ade la sungai.x la besar mne,kecik je.Cuaca panas dan aktiviti pn x brape nk ada,aku rojer membe-membe pakat mandi sungai,tapi sungai ni xde la dalam sangat,org kate kalo nak wat snorkling,kuak lentang,tirup tu memang x leh la.Walaupun x leh nk wat aksi-aksi tadi,tp memang puas hati mandi sebab dapat menyegarkan badan,nak-nak tyme panas berdenting.
xde pun gambar aku kat atas ni.
                                    

tangkap ikan
Agak-agak busan mandi sungai,ada lagi aktiviti air satu lagi.Belakang umah aku gak de petak-petak sawah yang dah ditinggalkan,dalam petak-petak sawah ni la aku dengan membe-membe bawak sauk sorang satu ntuk tangkap  ikan.Sambil-sambil tu main baling-baling lumpur,konon nye baling-baling salji la.Ye la kat malaysia xde salji kan.main baling-baling lumpur pun jadi la.Dah macam gambang waterpark pulak.

main bola
Kat kampung aku xde padang,kalo sangap sangat nak main atas padang pun,padang sekolah yang kat seberang kampung.Kalo rase nak main kejar-kejar ngan pak guard sekolah kitorang main kat citu.Sebagai altenatif ktorg main kat atas jalan tar je la.Ada satu ari tu,bleh plak tersepak bola ke tingkap umah orang pecah terus,bertempiaran kitorang lari.tyme aku lari tu,aku tgk tuan punya rumah dah menyumpah seranah sambil pegang batang penyapu.X kene kejar ngan pak guard,kene kejar ngan tuan rumah pn excersice gak.sihat badan...

panjat pokok
Ni lagi satu bende yang aku suka buat kalo xde keje,depan umah aku tu ada pokok manggis,rambutan,durian tu blom kire pokok yg de kat dusun belakang umah lagi.Punye banyak pokok aku leh panjat.Disebabkan kan terpengaruh dengan crite tarzan dan aku gak penah jatuh pokok sebab bergayut telepon  kat dahan pokok.Sejak dari tu aku xnk dh panjat pokok dan aku jugak x suke dh jadi tarzan.

Oleh kerana faktor usia,lastik pun dah hilang,ayam pun lari tah kemana,sungai dah x brape bersih,jiran aku ambik air sawah tadi untuk kolam ikan die,mak cik yang kejar ngan batang penyapu dah pindah dan aku x suke giler kat tarzan sebab pakai cawat je so,aku x dpat dah buat aktiviti retro diatas ni,dah pencen.Sekarang ni,aku banyak ber-DOTA je memanjang,teman membe ber-cityville di facebook siang malam,mendownload x abis-abis.haish...

No comments:

Post a Comment