Wednesday, March 9, 2011

BURUH

INI BUKAN CRITE PASAL NAK PROMOTE MINYAK CAP BURUH---->HARAP MAKLUM

Dekat sekitar tempat tinggal aku sekarang ni,memang rancak dengan pembangunan tu belum lagi campur dengan orang yang baru bangun dari tido.Bukan setakat bandar yang aku duduk je,sume tempat pun ada pembangunan.Kite kan skang ni duduk kat negara yang pesat membangun,ofkos la kerajaan banyak keluarkan belanje untuk kemudahan rakyat.(Eh yeke...ke tyme nak mengundi je?).Kiri kanan ade je projek yang sedang membangun,baik rumah,kilang,jalan dan sebagai nye.

Kalo dah ade pemabangunan tu kan,ofkos la ade orang-orang kerja kontraktor nak-nak buruh kasar buat bangunan kan,kalo xde mereka-mereka ni,memang x siap la bangunan maka xde la kite duduk di dalam aircond.Tiap-tiap hari mereka-mereka ini tekun,rajin,berusaha dengan tahap kesabaran yang tinggi.Mana x tinggi kesabaran,kalo dah kerja tengah panas,kadang-kadang tyme hujan pun dorang sanggup lagi kerja untuk menyara keluarga yang mane yang masih bujang dorang sara diri sendiri la kan,xkan dorang sara jiran sebelah rumah pulak.Kalo x sabar dah lama dah mereka ni berhenti kerja,lepas tu projek pun x siap.sabo je la...

Berbalik kepada topik asal,aku sendiri pun ada pengalaman kerja kontraktor ni.Tapi bukan buruh kasar,aku kerja buat wiring.Tyme aku kerja wat wiring ni dulu,sempat gak la aku siap kan buat wiring dewan makan sekolah ngan wiring rumah.

Peh,aku cakap ko,walaupun buat wiring ni x berjemur,x berhujan tapi memang letih sangat-sangat.Malam tu kalo x tido awl memang x sah.Sampai sakit-sakit,sengal-sengal,slenge-slenge (???) badan dibuatnye.Cube bayang kan,kene punggah tangga la,kene panjat tangga,kena bukak itu,bukak ini,angkat barang.then kene tarik-tarik wayar lagi,tu belum campur ko kne maki hamun ngan owner bangunan,dengan ko punye bos.Sesiapa yang x biasa memang down,kadang-kadang frust pun ada.

Yang tu la serba sedikt pengalaman aku sebagai wireman yang agak berjaya.Apa yang penting kat sini adalah pengalaman.Ok,skang ni,try korang imagine kalo korang yang kene buruh kasar.Macam mana keadaan tempat tinggal korang,mesti la korang tinggal kat dalam rumah setinggan kan.Then gaji korang tu gaji aku rse macam x berbaloi je dengan kerja yang ko buat tu.Tu yang aku rase la,kalo korang rase lain,korang terus kan la dengan rase korang tu.

Aku kerja kontrator untuk 3 minggu je,lpas tu aku dh x daya malas atas sebab-sebab pribadi.Sepanjang aku kerja tu,dpat la aku kummpul duit poket sikit buat beli Choki-choki.Jadi,kalo aku nampak buruh-buruh kasar ni buat kerja tengah panas ke,berhujan ke,aku tau kepayahan dorang nak carik rezeki.Memang seksa untuk mencarik sesuap nasik.

Tapi de gak makhluk-makhluk tuhan yang mulut berbau longkang yang kutuk-kutuk mereka ni.Macam-macam tomahan yang aku dengar cam "ha tu la padahnye failed pekse".Macam kalo orang failed pekse wajib kerja kontraktor lak kan...

haish,tu la manusia,mulut jenis xtau nak tutup...

Ni de satu pepatah yang selalu mak aku pesan kat aku.

"Bukan senang nak senang,bukan susah nak susah"------>maksudnye lu pikir la sendiri .

Dah,sampai disini je la...8P

MEREKA JUGA MANUSIA

No comments:

Post a Comment