Thursday, March 10, 2011

sen

Penah bile korang goncang poket seluar korang ade duit lebih bile korang beli something.Bukan duit kertas tapi duit sen.Kalo yang lima posen tu boleh la gak wat basuh baju kat washing machine depan rumah aku ni.Tapi kalo duit 1 sen ngan 5 sen mesti korang rase cam nak campak je kan sebab bagi korang duit 1 sen ngan 5 sen macam xde nilai je kan.

Ye la,korang kan orang kaya banyak duit,duit loan kalo takat buang 1 sen ngan 5 sen xde hal la kan.X luak duit kalau setakat 1 sen dengan 5 sen ni dibuang.Buat berat poket je,dah la bising kalo kite berjalan ye dak....

Ok,mane-mane yang suka buat habit tu,memang rugi la walaupun duit sen,tapi tetap duit gak kan.

INI DUIT SEN
Kesah nye cmnie,ade orang menyewa kat sebelah rumah aku.Beliau ni kalau jmpe duit sen mesti dia kutip,tak kira la dalam longkang ke atau pun atas jalan,bersih atau kotor,semua die tibai.Aku pun musykil jugak kenapa pulak brader ni selalu kutip duit sen kalo terjumpa.Miskin sangat ke die ni?

Dengan penuh tanda tanye aku,pada suatu hari tu aku pun tegor la die. Tyme ni aku tengah dok usha dia terjumpa duit 5 sen,then die kutip letak dalam poket.

"Bro,duit 5 sen pun nak kutip ke,5 sen je kot,kat umah saya ni berlambak"

"Jangan pandang sebelah mata,duit 5 sen ni la yang berharga,kalo kite kumpul sikit-sikit,lama-lama banyak la die.kalau xde duit 5 sen ni x cukup la duit seribu"

aku pun diam seribu bahasa,haah yek,btol jugak cakap brader ni.

So,pengajaran nye disini,kalo ada duit sen yang lebih-lebih tu.kumpul la buat tabung khas mane la tau dengan duit sen tu korang boleh jadi jutawan ke kan.....8P

1 comment:

  1. betol2.. kalo time2 xde duet seposen pon berkira ngan kawan. kuikuikui

    ReplyDelete