Monday, March 7, 2011

Deskriminasi

Pejam celik pejam celik dah dekat minggu aku x balik umah.So,dengan bersemangatnye aku pun beli la tket untuk balik ke umah.

Tiket aku naik kul 8.30 malam.Tunggu punye tugggu akhir nye sampai gak bas yang aku nak naik.Tyme aku naik tu,normal la kan kene bagi tiket kat driver untuk die cek sebelum naik.Then ini rakaman perbualan aku dengan drebar bas tu tyme aku hulur tiket tu kat die:-
Drebar:Duduk kat seat A9
Aku:Bang,saya nak berhenti kat tol Bentong ye
Drebar:Duduk kat A9
Aku:Errrr...saya cakap saya nak berhenti kat tol Bentong
Drebar:Owh...ye ke...xpe2...kang smpai bagitau

Pakcik ni kang ade jugakl yang kene lesing ngan aku ni kang(dalam hati aku menjawab).Boleh pulak die x dengar.Haish..sabor je la,dah la kuat lak tu die cakap masa kali kedua die suruh duduk kat seat tu.Sume orang pandang je.

Aku pun melilau carik tempat duduk aku,sume orang usha je macam x penah tengok orang mase aku tengah carik tempat duduk aku.Dari expresi muka masing-masing,mesti dalam hati mereka-mereka cakap:-
"Huish..muke mamat ni cam ganas je,jangan la die duduk sebelah aku".
"Ceh...mamat ni x hensem la,rupe cam basikal je,kansel la mintak no phone"
"Mamat ni mesti bau busuk"
"Jangan la tempat yang aku duduk ni tempat die"

Mujur aku ni open minded orang nye.Lantak korang la nak kate ape dalam hati.Pedulik ape aku,janji aku boleh smpai ke rumah.

Suppose tiket aku duduk kt tempat VIP ala tempat duduk yang satu-satu tu.Aku tengok tempat yang aku sepatutnye duduk dh ade orang duduk kat tempat.Xkan aku nk rebut sal seat pulak kan.Aku pun bia je la.Lagipun,pe barang rebut-rebut seat ni kan.

Aku pun carik la tempat yang lain untuk duduk,usha punya usha ade la satu lagi yg kosong.Aku pun  duduk la
tempat yg kosong tu.Aku tengok sebelah ade sorang aci india ni(ade ke aci melayu?),sian die duduk sorang-sorang kat situ.

haish...deskriminasi sungguh mereka-mereka ni.dah la ambik tempat aku.lpas tu aku lak yg kene duduk sebelah aci tu.

Tapi xpe.kate 1 Malaysia kan.no hal la...aci pun aci la,janji aku buleh sampai ke rumah....8P

1 MALAYSIA

No comments:

Post a Comment